Pe scurt, genial. Raza de bracaj similară unui Tico o face extrem de manevrabilă în oraș. O poți întoarce
aproape oriunde, te strecori acolo unde alte mașini, fie ele și mici, se chinuie. Volanul este ușor de
manevrat, vizibilitatea este excelentă, iar confortul suspensiilor este exemplar pentru o astfel de mașină
ce cântărește 1548 kg la gol și care are un pachet de acumulatori situați în podea. Ai 5 moduri de
regenerare pe care le accesezi din padele și din butonul B (braking) al selectorului transmisiei. Cu puțină
pricepere poți depăși autonomia WLTP declarată de 210 km. Eu am reușit 218 km și dacă eram mai atent
reușeam și mai mult. Dar dacă nu te interesează autonomia sau consumul de curent, trece-o pe sport și
vei avea o surpriză de proporții. Mașina se trezește la viață, cei 154 cai putere sunt dezlănțuiți, iar tu vei
atinge 100 km/h în 8.3 secunde. Ce-i drept, viteza maximă este limitată la 145 km/h, dar având în vedere
că viteza legală în România este de 130 km/h, nu te poți plânge. Du Honda e pe un drum virajat și atunci
vei vedea ce înseamnă cu adevărat tracțiunea spate, centrul de greutate coborât, cuplul instant și
direcția rapidă. Mașina asta este un deliciu pe viraje, o mașină sport deghizată, un instrument precis,
gata de atac mereu.
Fie îl adori, fie consideri că nu este genul tău de mașină și că preferi altceva. De când am văzut conceptul
Urban EV am știut că Honda e va fi special. O simplitate gândită o descrie, o simetrie față-spate cum rar
s-a mai văzut, Honda e a avut ca model de inspirație prima generație Honda Civic din anii 70, dar și
prima generație VW Golf, două exemple despre cum designul simplu poate vinde milioane exemplare.
Unii au comparat citadina japoneză cu un urs panda, iar portul de încărcare central nu face decât să
susțină această părere. Și da, în locul oglinzilor laterale regăsim camere de luat vederi inteligente.
Față de generația trecută, la interior s-a întâmplat o adevărată revoluție. Bordul digital (dacă echiparea îți permite), volanul de mici dimensiuni, sistemul de infotainment de 7 sau 10.25″ sau butoanele ca niște comenzi de aeronavă, toate aduc un plus de modernism de care brandul francez chiar avea nevoie. Scaunele oferă suficientă susținere laterală, dar și un desen plăcut, în funcție de echipare. Materialele sunt în limitele clasei și nu excelează prin calitate, iar finisarea poate fi considerată doar adecvată, cu loc de îmbunătățiri pentru facelift. Din punct de vedere ergonomic nu toate comenzile sunt unde te-ai aștepta să fie, precum cele pentru tempomat în spatele volanului (care sunt surprinzător de intuitive) sau cele pentru climatizare exclusiv în meniul sistemului de infotainment, dar te vei obișnui cu timpul. Volumul portbagajului depășește 300 litri, ceea ce este un plus în ceastă clasă.
Unde să încep? Sistem de parcare automată? Da. Camere de luat vederi în locul oglinzilor laterale?
Evident. Priză de 230V și port HDMI pentru a conecta PlayStationul și să te joci în timp ce mașina se
încarcă? Desigur. Acvariu digital pe două dintre ecrane? Deja intrăm în sfera SF. Adevărul este că
inginerii japonezi au avut libertate totală cu această mașină și au reușit să integreze atâtea găselnițe
tehnologice, încât după ce predai mașina și te urci în orice altceva, parcă te-ai întors în timp cu 10 ani.
Mai important este faptul că aceste tehnologii chiar te ajută, nu îți complică viața și sunt ușor de utilizat.
Avem Apple CarPlay wireless, dar Android Auto cu fir. Și să nu uităm că tehnologia cea mai importantă
se regăsește sub capotă.
În mod obișnuit ar fi două motorizări și două echipări, una pentru fiecare în parte, însă pe piața din
România se vinde doar versiunea Honda e Advance, adică cea de top. Asta se traduce printr-un motor
electric de 154 cai putere, 315 Nm cuplu maxim și un pachet de baterii de 35.5 kWh capacitate brută sau
28.5 kWh capacitate utilizabilă. Aceasta vine cu toate dotările disponibile și înafară de vopsea nu mai ai
ce pune pe mașină, la un preț de 39.980 Euro cu TVA. Preț din care mai scazi aproape 11.000 Euro dacă
aduni programele Rabla și Rabla Plus. Chiar și așa, 29.000 Euro nu sunt bani pe care îi are toată lumea să
îi dea pe o mașină de oraș cu autonomie mică, însă vă asigur că dacă se potrivește nevoilor voastre, nu
există variantă mai bună pe piață. Honda e se încarcă în 16 de la o priză de 230V sau într-o oră dacă
găsești un încărcător rapid de 50 kW.
Honda e a reușit să devină rapid una din mașinile mele preferate. Frumoasă, un produs de calitate, plină
de tehnologie și cu o dinamică excelentă, mâine aș da banii pe ea. Dar pentru cineva care caută un
model citadin electric există și opțiuni mai pragmatice (e-208, Corsa-e, ZOE). Honda e are un preț pe
măsură, o autonomie mică pentru anul 2020, iar portbagajul său nu o recomandă pentru drumeții mai
lungi sau cumpărături mai mari. Singura opțiune este să rabatezi bancheta și să găsești multe stații de
încărcare pe drum.